Правознавство. Практичний курс. ДПА 9 клас
Державна підсумкова атестація з предмета «Правознавство. Практичний курс» учнів 9-х класів проводиться в письмовій формі.
При складанні завдань для ДПА вчителеві слід взяти до уваги наступне:
- спрямування завдань на перевірку вмінь і навичок учнів, передбачених Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти;
- відповідність завдань концепції та змісту чинної навчальної програми з предмета;
- різноманітність завдань, що уможливить виявлення й оцінювання рівня сформованості правової предметної компетентності дев’ятикласників у сукупності таких компетенцій як інформаційна (правові знання), логічна (розвиток юридичної логіки), процесуальна (правові вміння), аксіологічна (емоційно-ціннісне ставлення учня до правових явищ і процесів);
- поточні зміни в чинному законодавстві України;
- відповідність завдань віковим особливостям учнів 9-х класів (розвиток критичного мислення, вміння абстрагувати, життєвий досвід тощо);
- можливість застосування для оцінювання 12-ти бальної шкали.
Для ДПА вчителеві слід підготувати не менше двох варіантів
комплексних завдань. При цьому кожний варіант має бути уніфікований за
формою й типами завдань. Кількість завдань у кожному варіанті - 4-6.
Рекомендуємо у ДПА з практичного курсу правознавства використовувати такі типи завдань:
1. Teстові завдання на вибір однієї або кількох (варіант зі
сполученням цифр) правильних відповідей. Виконання таких завдань
зводиться до репродуктивного відтворення учнями наявних в них правових
знань. Тестові завдання на пошук відповіді зі сполученням цифр
передбачають обрання учнями варіанту, в якому значаться цифри, під якими
містяться відповідні ознаки. Виконання такого типу завдання передбачає
визначення ознак понять, складників явищ, етапів процесів у їх
сукупності й виявляють уміння учнів співставляти та аналізувати правову
інформацію, визначити, що відноситься до того чи іншого поняття (явища,
процесу).
2. Завдання зі встановлення відповідності. Такі завдання, як і
попередні типи завдань, - це відтворення учнями на репродуктивному рівні
набутих знань з правознавства. Алгоритм виконання учнями такого типу
завдання зводиться до підшукування відповідностей (пар) між поняттями й
визначеннями, назвами й описом тощо.
3. Завдання з визначення поняття та ілюстрації його прикладом.
Виконуючи такі завдання, учням слід відтворити поняття якомога точніше
до дефініцій, поданих у нормативно-правових актах, або ж подати
визначення поняття у сукупності його суттєвих ознак. Важливо, щоб учні
продемонстрували вміння ілюструвати теоретичне положення конкретним
прикладом, що й слугуватиме індикатором їхнього розуміння основних
теоретичних положень правознавства.
4. Завдання на виявлення трьох відмінностей між правовими поняттями.
Такі завдання перевіряють вміння учнів розрізняти й порівнювати правові
поняття, явища, процеси тощо. Для з’ясування відмінностей учневі слід
спочатку визначити, до якого роду належать зазначені види понять, а
потім знайти відмінне в них за визначеними лініями (показниками,
критеріями) порівняння.
5. Завдання з побудови логічного ланцюжка. Виконуючи завдання такого
типу, учень має віднайти зайве поняття й пропущене в запропонованому
ланцюжку поняття, узагальнити й указати, якому правовому явищу чи
процесу ці поняття відповідають.
6. Завдання з виявлення помилок та/або недоречностей у запропонованих
текстах. Такі завдання вимагають від учнів демонстрації засвоєних
правових знань.
7. Завдання з аналізу фрагмента юридичного документа (положення
нормативно-правового акта). Такий аналіз здійснюється учнями за поданими
до фрагмента запитаннями на кшталт: про яке поняття йдеться у фрагменті
НПА; що означає це поняття; які правовідносини врегульовуються
зазначеним положенням тощо. Відповідаючи на запитання до фрагменту НПА,
учні мають віднайти і виписати основне поняття, згадуване у фрагменті,
дати його визначення, продемонструвати свої знання пов’язаних з чільним
поняттям питань/проблем тощо.
8. Аналіз (розв’язанням) правової ситуації за запитаннями до неї.
Виконання такого завдання передбачає застосування учнями комплексу
предметних знань (в тому числі й положень законодавства) й спрямоване на
виявлення навичок учнів застосовувати набуті правові знання й предметні
вміння, а також представляти оцінні судження щодо правових подій, явищ і
процесів. Запитання до ситуації можуть бути такими: про який вид
правовідносин за галуззю права йдеться; положеннями якого
нормативно-правового акту регулюється ця ситуація; як має бути
розв'язана ситуація (вирішена справа) тощо.
Окремі завдання ДПА мають носити творчий характер і уможливлювати
демонстрацію учнями вміння висловлювати власні емоційно-оцінні судження
щодо юридичних подій, явищ і процесів.
При оцінюванні комплексних завдань для ДПА з практичного курсу
правознавства рекомендується застосовувати загальноприйняту 12-ти бальну
систему оцінювання. Оцінювання завдань ДПА з практичного курсу
правознавства може бути, наприклад, таким: тестові завдання на вибір
однієї правильної відповіді з чотирьох або тестові завдання на вибір
кількох правильних відповідей (варіант відповіді зі сполученням цифр)
оцінюються по 0,5 бала за кожну правильну відповідь чи комбінацію цифр;
завданню на встановлення відповідності присвоюється 1 бал, який
виставляється при правильному знаходженні учнем усіх відповідностей
(пар) у завданні; завдання з визначення поняття й наведення прикладу
оцінюється в 2 бали, де виконання першої частини завдання - це 1,5 бали,
а приклад - 0,5 бали; завдання з пошуку трьох відмінностей між
правовими поняттями/явищами оцінюється в 0,5 бала за кожні правильні
пари відмінностей однієї лінії порівняння; аналіз фрагмента юридичного
документа оцінюється у 2 бали; 3 бали присвоюється завданню з аналізу
правової ситуації і т.д. Утім, учитель може на власний розсуд
застосовувати будь-яку систему оцінювання завдань з подальшим її
«переведенням» у 12-ти бальну шкалу.
Складено на підставі Орієнтовних вимог до проведення Державної
підсумкової атестації учнів (вихованців) у системі загальної середньої
освіти у 2015/2016 навчальному році, затверджених Наказом МОН № 94 від 08 лютого 2016 року.
Немає коментарів:
Дописати коментар